Monday, June 18, 2007

Slaap als een reus

We hebben er nog geen. Schandalig, ik weet het. Soms voel ik me schuldig. En een beetje ongerust. Zonder slapen kindjes niet. Dat weet iedereen. Ik zie het al voor me. Nachtenlang wakker, luisteren naar Nora's gehuil. Dan bij Kind en Gezin: "Eigen schuld, mevrouw." Twee weken geleden gingen we bij vrienden. Zij hadden er wel één natuurlijk. Hun zoontje van elf maanden sliep als een roosje. Nora ook, maar ze is nog klein. De tijd dringt. Soms ondernemen we een halfslachtige poging. Een beetje zwaaien met het handje. Naar de Nijntjes aan de muur, dan weer naar de schapen op de kast. Muziekje aan. Klaar. Een beetje magertjes. Er wordt dan ook hard nagedacht. Het moet rustgevend zijn. Herkenbaar, geruststellend. Badje ? Een klassieker, maar geven we niet elke dag. Pyama aandoen ? Elke avond, heel herkenbaar en ... heel vervelend volgens Nora, die daarbij meestal wild om zich heen schopt. Gordijnen dichtdoen ? Elke avond en Nora heeft er geen enkel bezwaar tegen. Symbolisch ook: oogjes van de kamer toe, de wereld even buitensluiten. Rustgevend ? Niet echt. Misschien als we het traag doen. Heel traag ... Euh, kent iemand een beter slaapritueeltje ?

5 comments:

Anonymous said...

En een boekje lezen?
Misschien als ze nog een beetje groter is. Mijn babysitkindjes vonden dat alvast zeer leuk. En ik ook, nu ik er zo over nadenk...

an said...

Vrees inderdaad dat ze nog een béétje te klein is. Ik heb het weleens geprobeerd, voorlezen uit zo'n boek met grote plaatjes. Maar voorlopig is ze daar maar een nanoseconde door geboeid. Ik daarentegen heb er nu al zin in ! Toch bedankt voor de tip !

Anonymous said...

Een kinderliedje vinden ze toch zalig ...? Wij doen dit nog altijd met Monica en ondertussen zingt ze vlijtig mee ! x

Els De Meyer said...

Ik vrees dat ik niet kan helpen: bij ons is het gewoon bad en laatste fles... En uitgebreid geknuffel en bewierooking (is dat een woord) van ons perfect kind, natuurlijk! Hij is zóóóóó schattig, en hij lacht zo mooi, en hij is zóóóó flink,...

an said...

Een liedje, gaan we doen ! Of ze er rustiger van gaat worden, valt nog af te wachten ;-)
Els, die bewieroking gaat hier de hele dag door, dus da's niet echt een apart ritueeltje ;-)